Dag 14: Banff – Jasper

Vanmorgen reden we om 07:30 Banff uit richting de eerste stop van de dag: Lake Louise. De belangrijkste reden om zo vroeg te vertrekken; het voor blijven van de tourbussen vol met Aziaten! Onderweg maakten de wolken steeds meer plaats voor blauwe lucht en als één van de eersten reden we de parkeerplaats van Lake Louise op.

Wat een prachtige omgeving is dit….ongelooflijk. De laatste wolkjes rond de bergen trokken weg en de zon kreeg vrij spel. De besneeuwde toppen schitterden in het zonlicht en in het meer, wat als een spiegel fungeerde.

We hebben er een uur aan de waterkant gezeten en genoten van de rust en het uitzicht.

Met de rust was het daarna gedaan want de eerste bussen met Aziaten verschenen. Voor ons tijd om te vertrekken! De weg die van Banff naar Jasper loopt is de Icefields Parkway. Aan weerskanten omringt door bergen, de één nog hoger dan de ander. Heeeeel lang geleden liep hier een mega gletsjer doorheen. En naarmate die verdween onstond deze vallei.

Intussen waren we al 2 bruine en 3 zwarte beren tegengekomen!!

Nog immer zijn er gletsjers aanwezig, de bekendste is de Athabasca Glacier! En dus een toeristische hotspot, voor €40 pp mag je 15 minuten op de gletsjer lopen….daar doen wij dus niet aan mee! Neemt niet weg dat het erg imponerend is om te zien.

Ook hebben we een paar prachtige watervallen onderweg gezien. Massa’s water die door een smalle canyon moeten….spectaculair!!

Ook kwamen we een groep berggeiten tegen…die klimmen en dalen op zulke stijle stukken rots….dat doen wij mensen ze niet na!

Natuurlijk hebben we ook in de sneeuw gestaan 😄

Om 16 uur reden we Jasper binnen en zijn bij lekker gaan eten bij Earls. Toen naar Alpine Village gereden alwaar we 2 dagen in een cabin overnachten. Midden in de natuur! Wellicht staat er morgenochtend wel een beer voor de deur 😄

Morgen gaan we de omgeving van Jasper verkennen. Kijken er nu al naar uit!